حزن واندوه در شعر ابوالقاسم شابی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید مدنی آذربایجان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده مختار ساعی
- استاد راهنما امیر مقدم محمد رضا اسلامی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
ابوالقاسم شابّی، شاعرجوان تونسی، از شعرای برجسته و نوگرای نیمه اول قرن بیستم، در ادبیات معاصر عربی است. دور? شابی، عصر ظهور نشانه های تغییر و تحول در ادبیات عربی به شمار می رود و شابی از مهم ترین چهره های تجدّد طلب در شعر عربی است. نوگرایی شابی در شعر، تنها به ایجاد تحول در صورتهای شعری یا شکل قصیده محدود نمی شود؛ بلکه وی توانسته در مفاهیم و مضامین و شکل شعرنیز تحول ایجاد نماید. شعر شابی، متأثر از تأملات درونی و وجدانیات، عواطف و روح حساس شاعر، رمانتیسم، و ادبیات مهجر در آمریکای شمالی است. از سوی دیگر، شعر شابی به دلایل گوناگونی آکنده از حزن و اندوه می باشد. از جمل? این عوامل می توان به مرگ پدر و محبوبه شاعر، استعمار فرانسه، فقر و جهل و نادانی مردم، حس وطن پرستی، سکوت علما در برابر استعمار، وجود حاکمان مستبد و خفقان سیاسی و... اشاره نمود. این عوامل که تأثیر ژرف براسلوب و مضمون شعری او برجای نهاده؛ سبب شده تا شعر او به شعری حزین و آکنده از عنصر اندوه و به واقع شعری تراژدی گونه تبدیل شود. در مورد مضمون شعری می توان به تناقض گویی میان مرگ و زندگی ویأس و امید اشاره نمود و در مورد اسلوب، می توان موسیقی حزین را که فضای کلی قصاید شابّی را تحت تأثیر قرار داده نام برد. شاعر برای رهایی از این حزن و اندوه به طبیعت پناه می برد؛ تا درد ها و آلام خود را تسکین دهد. در این پژوهش سعی شده است تا با ارائ? شواهد و مثال هایی از دیوان این شاعر، مضمون حزن و اندوه در اشعار شابی بررسی شود.
منابع مشابه
صورتگرایی و آشنایی زدایی در شعر ابوالقاسم شابی
چکیده گرچه پیدایش صورتگرایی، ریشه در آثار متفکران قدیمی دارد اما این نوع نقد، به عنوان یک مکتب مستقل، در عرصه پژوهش ادبی روسی و در دهه دوم قرن بیستم ظهور کرد. « ویکتور شکلوفسکی» با انتشار کتاب «رستاخیز واژه » در سال 1914م، نخستین گام را در این زمینه برداشت. این مکتب علیه رمانتیسم ظهور پیدا کرد و کشف راز «ادبیت» یک اثر از بارزترین ویژگیهای آن است. صورتگرایان توجه خود را در درجه اوّل به خود مت...
متن کاملصورتگرایی و آشنایی زدایی در شعر ابوالقاسم شابی
چکیده گرچه پیدایش صورتگرایی، ریشه در آثار متفکران قدیمی دارد اما این نوع نقد، به عنوان یک مکتب مستقل، در عرصه پژوهش ادبی روسی و در دهه دوم قرن بیستم ظهور کرد. « ویکتور شکلوفسکی» با انتشار کتاب «رستاخیز واژه » در سال 1914م، نخستین گام را در این زمینه برداشت. این مکتب علیه رمانتیسم ظهور پیدا کرد و کشف راز «ادبیت» یک اثر از بارزترین ویژگیهای آن است. صورتگرایان توجه خود را در درجه اوّل به خود مت...
متن کاملابوالقاسم شابی میان رومانتیسم و سمبولیسم
ابوالقاسم شابی یکی از شاعران برجسته معاصر است که از وی بهعنوان شاعری رومانتیسم یاد شده است و عموم ناقدان بر گرایش وی به مکتب رومانتیسم تأکید کردهاند؛ حال آنکه در اشعار وی رّدپایی از مکتب سمبولیسم نیز یافت میشود. اکنون این سؤال مطرح میشود که آیا شابی صرفاً شاعری است با گرایشهای رومانتیسمی یا اینکه میتوان او را پیرو مکتب سمبولیسم نیز دانست؟ در این پژوهش شعر شابی از منظر رمزگرایی بررسی و به اب...
متن کاملبررسی تطبیقی نوستالژی در شعر ابوالقاسم شابی و منوچهر آتشی
نوستالژی اصطلاحی است که از روان شناسی وارد ادبیات گشته و به معنای غم و اندوه و حسرتی است که فرد به هنگام رجوع به گذشته و یادآوری خاطرات لذت بخش خویش، دچار آن می گردد. هم چنین از عوامل ایجاد این پدیده می توان به: غم غربت و دوری از وطن، مهاجرت، دوری از معشوق و محبوب، یادآوری خاطرات دوران کودکی و نوجوانی، آرمانشهر، غم و درد پیری، حبس و تبعید و اندیشیدن به مرگ، اشاره نمود. در این پژوهش سعی بر آن ا...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید مدنی آذربایجان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023